Vervoer China, 19 dagen
China is een gigantisch groot land. Om een goede indruk van het land te krijgen leggen we grote afstanden af. Het vervoer wordt zo efficiënt mogelijk ingezet, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een binnenlandse vlucht, een nachttrein of een hogesnelheidstrein, zodat er nog volop tijd is om de mooiste plekjes van China te ontdekken.
De grootste afstand, van Xi'an naar Guilin voeren we uit met een binnenlandse vlucht.
De trajecten van Beijing naar Pingyao en van Pingyao naar Xi'an doen we met de nachttrein. We verblijven in zogenaamde 'hardsleepers'. Dit heeft niets te maken met de matrassen, maar met het aantal slaapplaatsen in een compartiment. Je slaapt in een open coupé met twee keer drie bedden boven elkaar. Als groep boeken we dus enkele compartimenten naast elkaar, maar het wil wel eens zijn dat er ook Chinezen in de coupé slapen. Hier zijn schone lakens, dekens en kussens aanwezig. In de trein vind je ook een thermoskan met kokend water, dus neem wel je eigen mok mee voor een kopje thee of soep!
De trajecten van Shanghai naar Beijing en van Yangshuo naar Guangzhou reizen we met een supersnelle trein. Hiermee ben je in een kleine 5 uur in Beijing en in ongeveer 3 uur in Guangzhou. Daarvandaan gaan we met de ferry naar Hong Kong.
Om je van het hotel naar het station of de luchthaven te brengen en andersom gebruiken we ook regelmatig de bus. Ook het traject van en naar Ping'An reizen we met de bus. Onderweg is er genoeg te zien, zodat je je geen moment hoeft te vervelen! De bus wordt ook gebruikt voor de excursie naar de Chinese Muur en het Zomerpaleis.
Nederlanders staan bekend om het vele fietsen, maar dit is niet vergelijkbaar met de duizenden fietsende Chinezen die je onderweg op het platteland en in de steden tegenkomt. Voor een verkenning van de omgeving is de fiets dan ook het vervoermiddel bij uitstek. Daarnaast zijn er taxi's, minibusjes en riksja's die je voor weinig geld overal heen kunnen brengen. In de steden Shanghai, Beijing en Hongkong is tevens een uitgebreid metronet.