Vragen: Luchtvaart E-tickets
Hieronder staan de veel voorkomende vragen met betrekking tot luchtvaart
E-tickets.
Staat je vraag hier niet bij dan kun je hier je eigen vraag stellen.
Kan ik bij Djoser alleen de vluchten boeken?
Dit kan niet, Djoser organiseert namelijk groepsrondreizen. Onze actieve reizen kennen wel veel individuele vrijheid. Je proeft van het dagelijks leven in andere culturen, bekijkt bijzondere monumenten en geniet van ongerepte natuur, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over vervoer of verblijf. De andere manier van reizen betekent ook de maximale vrijheid hebben om er zelf op uit te trekken.
Kan ik kort voor vertrekdatum nog een reis boeken?
Boek je binnen acht weken voor vertrek, dan moeten we je reservering eerst bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij aanvragen omdat we geen stoelen meer op voorraad hebben. Een enkele keer kan dit ook al eerder het geval zijn. De boeking is dan onder voorbehoud van beschikbare plaatsen in het vliegtuig. Voor een dergelijke aanvraag brengt Djoser geen extra kosten in rekening. Eventuele meerkosten indien in een hogere boekingsklasse geboekt moet worden, berekenen we, na overleg, wel aan je door. In het geval de vlucht aangevraagd dient te worden door Djoser dan wordt dit vermeld nadat je de boeking hebt bevestigd.
Is het mogelijk om een tussenstop onderweg te maken?
Indien er tijdens de vlucht een overstap is, dan is het mogelijk om in die plaats een verlenging aan te vragen. Zo kan je een stop in Kuala Lumpur maken op de verschillende routes naar Azië. Op de vlucht naar Quito wordt er gestopt op Bonaire waar je de reis kunt onderbreken. Indien hier extra kosten aan verbonden zijn, wordt dat eerst met je overlegd alvorens je vluchten worden vastgelegd. We kunnen echter alleen een tussenstop regelen van/naar de bestemming van de geboekte groepsreis. Het is van groot belang dat u duidelijk aangeeft waar u uw verlenging wenst, bijvoorbeeld bij de reis Java/Bali kunt u langer in Denpasar blijven of tijdens de terugvlucht in Kuala Lumpur uitstappen. Kosten voortvloeiend uit verkeerd aangevraagde verlengingen worden aan u doorberekend.
Hoe lang is mijn ticket geldig?
De geldigheid van een ticket verschilt per luchtvaartmaatschappij. De meeste tickets zoals van KLM, Lufthansa en Malaysia Airlines zijn vanaf vertrek vanuit Nederland 2 maanden geldig. Wil je langer blijven dan 2 maanden dan kan je bij ons alleen de rondreis in het land boeken en zelf de vluchten regelen.
Krijgen kinderen bij Djoser kinderkorting?
Wat is een e-ticket?
Een e-ticket is de elektronische versie van het papieren ticket. De gegevens van de reiziger worden opgeslagen in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij.
Wat zijn voor mij de voordelen van reizen met een e-ticket?
-Je hoeft geen ticket meer in ontvangst te nemen op Schiphol.
-Je ticket kan niet meer verloren of beschadigd raken of gestolen worden.
-Op termijn kan de inchecktijd door reizen met een e-ticket in combinatie met de selfservice check-in enorm worden verkort. Op dit moment is inchecken via de selfservice check-in voor groepen nog niet mogelijk.
Als ik geen ticket krijg, hoe weet ik dan of de reservering definitief en juist is?
Zodra je hebt gereserveerd, ontvang je een boekingsbevestiging/factuur en voor vertrek de deelnemerslijst, waarin alle relevante informatie omtrent je boeking en reisschema staan. Aan de hand van deze documenten kun je controleren of naam en geslacht exact hetzelfde vermeld staan als in je paspoort.
Kan ik ook kiezen voor een papieren ticket?
Nee, op de reizen waar Djoser heeft gekozen voor e-tickets kun je niet meer met een papieren ticket reizen.
Hoe moet ik inchecken met een e-ticket?
Het incheckproces met een e-ticket (elektronisch ticket) is bijna hetzelfde als bij reizen met een ouderwets papieren ticket. Djoser vliegt voor bijna alle bestemmingen tegenwoordig met een e-ticket. Een papieren ticket zult u in de meeste gevallen dus ook niet meer ontvangen. Vliegt u met een andere maatschappij dan hieronder genoemd, dan kunt u alleen inchecken op de luchthaven. U kunt uw e-ticket uitprinten en meenemen op reis, maar alleen uw paspoort is voldoende om in te checken. Wel is het handig om uw e-ticket mee te nemen, want dan heeft u altijd de juiste vluchtgegevens bij de hand.
Ook is het bij enkele luchtvaartmaatschappijen mogelijk om voor vertrek online in te checken. Nog niet alle luchtvaartmaatschappijen hebben deze service voor groepen. Alleen bij de volgende maatschappijen kunt u vooraf online inchecken:
KLM/Air France vanaf | 30 uur voor vertrek; bestemming VS vanaf 24 uur voor vertrek |
Lufthansa vanaf | 23 uur voor vertrek |
Transavia vanaf | 24 uur voor vertrek |
Finnair vanaf | 24 uur voor vertrek |
Iceland Air vanaf | 24 uur voor vertrek |
Turkish Airlines vanaf | 24 uur voor vertrek |
Is een e-ticket hetzelfde als selfservice check-in?
Een e-ticket is niet hetzelfde als selfservice check-in. Selfservice check-in biedt op verschillende luchthavens onze klanten met een e-ticket of een papieren ticket de mogelijkheid om zelf in te checken bij de selfservice incheckapparaten. Vooralsnog is het voor onze groepen niet mogelijk hier gebruik van te maken. De luchtvaartmaatschappijen zijn hard bezig om deze service later ook voor groepen beschikbaar te maken.
Kan ik speciale maaltijden of stoelvoorkeuren reserveren?
Zowel bij papieren tickets als bij e-tickets kunnen deze preferenties op exact dezelfde manier aan Djoser doorgegeven worden.
Kan ik inchecken via internet?
Voor een groot aantal luchtvaartmaatschappijen is het voor individuele reserveringen al enige tijd mogelijk om een aantal uur voor vertrek via internet in te checken.
Een voordeel hiervan is dat de reiziger voor vertrek een specifieke stoelreservering kan maken. Aan de hand van een plattegrond van het toestel kan een stoel gereserveerd worden en de instapkaart worden geprint. Dit heeft als gevolg dat op de dag van vertrek alleen de bagage nog moet worden ingecheckt.
Voor groepsreserveringen was inchecken via internet tot voor kort bij geen enkele luchtvaartmaatschappij mogelijk. Sinds voorjaar 2008 zijn echter de eerste luchtvaartsystemen aangepast en kunnen ook Djoser-reizigers voor een aantal bestemmingen via internet inchecken.
Reist u met een van de volgende luchtvaartmaatschappijen dan is internet check in mogelijk:
Lufthansa (vanaf 23 uur voor vertrek)
Ga naar de website van Lufthansa. Kies vervolgens bij Identification voor de optie ‘booking reference’.
Vul bij ‘booking code’ uw vluchtreserveringsnummer in.
Vul bij ‘last name’ uw achternaam (aan elkaar), en bij ‘first name’ uw eerste officiële voornaam in (met daaraan vast MR voor mijnheer, MRS voor mevrouw) in.
Indien Flash Plugin niet is geïnstalleerd verschijnt nu daarvoor een key om dat te installeren.
Heeft u als wel Flash op uw computer, dan krijgt u 4 stappen te zien: u zit dan in stap 1.
Stap 1 Flight selection, hierin selecteert u uw vlucht
De eerste vlucht aanvinken (is het enige hokje wat je kan aanvinken), daarna confirm selection. Heeft u nog vragen hierover dan vindt u meer uitleg onder het vraagtekentje rechts.
Stap 2: Check-in for selected flights
Rechts onderaan de keuze ‘continue with seat selection’. Als u de andere regel kiest kunt u geen voorkeur voor uw stoelreservering aangeven.
Stap 3: Seat selection
Er verschijnt een plattegrond van het toestel voor de eerste vlucht Amsterdam – Frankfurt of Amsterdam – Munchen. Deze is onder nr 1 geel geacceerd. Is er al een stoel voor u gereserveerd, dan verschijnt deze geel in de plattegrond. Wanneer u op een groene (=vrije) stoel klikt dan kunt u de stoel wijzigen. De rode stoelen zijn al bezet. Is er voor u nog geen stoel gereserveerd, dan kunt u direct klikken op een groene stoel.
Is de stoelreservering goed dan kunt u een stoel voor de 2e vlucht reserveren door te klikken op ‘next flight’ of 2x te klikken op de 2e vlucht in het scherm. Deze wordt dan geel. Voor de 2e vlucht herhaalt u de procedure. Als alles gereserveerd is, kunt u uw stoelreservering bevestigen door rechtsonder te klikken op “Complete seat selection for above flights”.
Stap 4: Check-in confirmation
Hier kunt u uw instapkaart uitprinten.
Bij de incheck op Schiphol kunt u met de uitdraai van uw instapkaart naar de ‘bagagedrop-off counter’ bij Lufthansa om uw bagage af te geven.
Finnair (vanaf 24 uur voor vertrek)
www.finnair.nl Kies de button Check-in in de linker kolom.
U krijgt nu een pagina te zien waarin u onderaan bij ‘bookings reference’ uw vluchtreserveringsnummer in kunt vullen en bij ‘last name’ uw achternaam.
In het volgende scherm komt u bij stap 1 van de internet incheck:
Stap 1 Flight selection
Op het scherm verschijnen de vluchten waarvoor u via internet kunt inchecken. Daarnaast kunt u hier ook kiezen voor de keuze om uw stoel te wijzigen, indien deze al voor u is gereserveerd of direct uw instapkaart uit te printen. Is er nog niets voor u gereserveerd dan selecteert u de vluchten waarvoor u een stoel wilt vastleggen. Hierna gaat u door naar stap 2.
Stap 2 Seat reservation
De vlucht waarvoor u een stoel gaat vastleggen verschijnt links op de pagina. Daarnaast ziet u een plattegrond van het toestel. Door te klikken op een stoel kunt u uw keuze maken. Voor vluchten binnen Finland kunt u geen stoel vastleggen. De stoelkeuze bepaalt u op het moment dat u het toestel in loopt. Heeft u een stoel voor uzelf gereserveerd, dan gaat u door naar stap 3.
Stap 3 Travel information
Hierin ziet u de officiële regels van Finnair over bagage, paspoortgeldigheid en uiterste inchecktijden. Wij willen u erop wijzen dat wij in eerder informatie al meer hebben geïnformeerd over uw bagage en de tijd die wij adviseren voor het het inchecken of afgeven van de bagage op Schiphol.
Stap 4 Confirmation
Bij stap 4 kunt u uw incheck bevestigen en uw instapkaart uitprinten. U kunt er ook voor kiezen om uw incheck-gegevens via uw email nogmaals te ontvangen.