Veelgestelde vragen - Tickets algemeen
Hieronder staan de veel voorkomende vragen met betrekking tot vluchttickets.
Hoe lang is mijn ticket geldig?
De geldigheid van een ticket verschilt per luchtvaartmaatschappij. De meeste tickets zoals van KLM, Lufthansa en Malaysia Airlines zijn vanaf vertrek vanuit Nederland 2 maanden geldig. Wil je langer blijven dan 2 maanden dan kan je bij ons alleen de rondreis in het land boeken (= landpakket) en zelf de vluchten regelen.
Hoe moet ik inchecken voor de vlucht?
Voor de meeste luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om vanaf 24 uur voor vertrek in te checken voor de vluchten. Na boeking ontvang je op de Mijn Djoser pagina meer informatie over de inchekprocedure van de luchtvaartmaatschappij van jouw reis.
Hoeveel kilo bagage mag ik op een reis meenemen?
We verzoeken onze reizigers om, met het oog op de beperkte bagageruimte van de bus, de bagage te beperken tot zo'n 15 kg. Het handigste is om de bagage mee te nemen in een weekendtas of een rugzak.
Ik heb een 'frequent flyer' nummer, kan ik dat doorgeven?
Verschillende luchtvaartmaatschappijen werken met frequent flyer programma’s. Je kunt het nummer van je kaart aan ons doorgeven, wij geven deze dan door aan de luchtvaartmaatschappij. Omdat wij veelal werken met groepsboekingen is het vaak niet mogelijk om met je punten een eventuele upgrade te boeken.
Is er op Schiphol een groeps-incheck?
Nee, iedereen kan zelfstandig inchecken bij de aangegeven balie. Je staat wel als groep geboekt en de luchtvaartmaatschappij zal proberen iedereen zo veel mogelijk bij elkaar te laten zitten. Dit lukt echter niet altijd in de praktijk. Wij adviseren je dan ook om tijdig (3 uur voor internationale vluchten en 3 uur voor Europese vluchten) aanwezig te zijn.
Is het mogelijk om een tussenstop onderweg te maken?
Indien er tijdens de vlucht een overstap is, dan is het bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mogelijk om een verlengende overstap aan te vragen. Indien hier extra kosten aan verbonden zijn, wordt dat eerst met je overlegd alvorens je vluchten worden vastgelegd. We kunnen echter alleen een tussenstop regelen van/naar de bestemming van de geboekte groepsreis.
Is het mogelijk om eerder heen of later terug te vliegen dan de groep?
Het is mogelijk om voor een reis een vervroeging of een verlenging aan te vragen. dit kan worden aangevraagd tot 8 weken voor vertrek, afhankelijk van luchtvaartmaatschappij. De afwijkende vlucht moet worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, wat betekent dat het onder voorbehoud is van beschikbaarheid op de betreffende vlucht is.
Om dit aan te vragen dien je eerst je boeking te maken. Indien je een optie hebt geboekt worden er nog geen afwijkende vluchten aangevraagd. Zodra de boeking definitief is, zal de afwijkende vlucht worden aangevraagd. Het wijzigen van de vluchtdata kost € 50,- per persoon, exclusief een eventuele toeslag van de luchtvaartmaatschappij op de gekozen data.
Je dient zelf ter plaatse te zorgen voor transfers.
Wij kunnen geen extra binnenlandse vluchten of vertrek van een andere luchthaven dan waar Djoser op vliegt, verzorgen.
Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren die met dezelfde luchtvaartmaatschappij worden aangeboden?
Ja dat kan, in dat geval boek je voor één reis het zogenaamde ‘landarrangement’ en voor de andere reis het complete arrangement inclusief internationale vluchten. De vluchten dienen in dit geval wel aangepast te worden en te worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, dit kan van invloed zijn op de prijs van de vluchten. Indien je twee of meer reizen wilt combineren dan adviseren wij je om eerst contact op te nemen met Djoser om te vragen naar de mogelijkheden.
Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren indien de reizen met verschillende luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden?
Ja, je kan voor de betreffende reizen het zogenaamde ‘landarrangement’ boeken, de reizen zonder internationale vluchten. Voor de reizen is dan alles van het eerste tot het laatste hotel geregeld. Je dient er zelf voor te zorgen dat je aansluit bij het eerste hotel van alle reizen. Kosten van de transfer van luchthaven naar hotel v.v. zijn dan voor eigen rekening.
Is het mogelijk om vanaf een andere plaats in Europa te vertrekken in plaats van vertrek vanaf Amsterdam?
Op de groepstickets die Djoser verkoopt, is een van de belangrijkste voorwaarden dat je vanaf Schiphol moet vertrekken. Deze voorwaarden worden door de luchtvaartmaatschappijen bepaald. Indien je graag vanaf een andere plaats zou willen vertrekken, raden wij je aan alleen het landarrangement te boeken (reis zonder internationale vluchten) zodat je zelf je vlucht kan boeken. Houd er echter rekening mee dat onze tickets relatief laag geprijsd zijn en dat het boeken van eigen tickets vaak duurder uitvalt dan de korting die je krijgt op de reissom indien je kiest voor een landarrangement.
Is ruimbagage inbegrepen?
Bij de meeste reizen is ruimbagage inbegrepen in de reissom. De hoeveelheid kan per luchtvaartmaatschappij verschillen. Uitzondering is KLM/Air France binnen Europa, waarbij alleen handbagage is inbegrepen. In dit geval dien je zelf voor vertrek ruimbagage bij te boeken, hierover kun je na boeking in Mijn Djoser de informatie lezen.
Kan ik bij Djoser alleen de vluchten boeken?
Dit kan niet, Djoser organiseert namelijk groepsrondreizen. Onze actieve reizen kennen wel veel individuele vrijheid. Je proeft van het dagelijks leven in andere culturen, bekijkt bijzondere monumenten en geniet van ongerepte natuur, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over vervoer of verblijf. De andere manier van reizen betekent ook de maximale vrijheid hebben om er zelf op uit te trekken.
Kan ik in het vliegtuig een speciale maaltijd krijgen?
Tijdens de boeking kan worden aangegeven of je een speciale maaltijd wenst tijdens je vlucht. Wij geven dit door aan de betreffende luchtvaartmaatschappij, dit kan tot uiterlijk 24 uur voor vertrek. Voor bestemmingen binnen Europa en binnenlandse vluchten kan je maaltijdvoorkeur niet worden doorgegeven, omdat er veelal geen maaltijd geserveerd zal worden.
Kan ik kort voor vertrekdatum nog een reis boeken?
Boek je binnen acht weken voor vertrek, dan moeten we je reservering eerst bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij aanvragen. De boeking is dan onder voorbehoud van beschikbare plaatsen in het vliegtuig. Voor een dergelijke aanvraag brengt Djoser geen extra kosten in rekening. Het komt regelmatig voor dat kort voor vertrek de tarieven van de vlucht hoger zijn. In dat geval worden de meerkosten, na overleg, wel doorberekend.
Kan ik van tevoren een voorkeur opgeven voor een plaats in het vliegtuig?
Tijdens boeking is het mogelijk om een preferentie door te geven voor een raam- of gangpad stoel. Specifieke stoelaanvragen worden echter altijd onder voorbehoud doorgegeven aan de luchtvaartmaatschappij. Djoser en de luchtvaartmaatschappij kunnen helaas geen garantie geven dat je deze stoel daadwerkelijk krijgt. Voor enkele luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om vanaf 4 weken voor vertrek zelf de gewenste stoelen vast te leggen. Hierover ontvang je na boeking meer informatie op de Mijn Djoser pagina.
Je stoelnummer is pas definitief wanneer je bent ingecheckt voor je vluchten, voor die tijd is je stoelnummer altijd onder voorbehoud. Je bent ingecheckt op het moment dat je in het bezit bent van een instapkaart/boarding pass.
Mijn bagage is zoek/beschadigd, wat moet ik doen?
Is je bagage tijdens de vlucht beschadigd of zoek geraakt, meldt dit dan direct op de luchthaven van aankomst bij de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij waarmee je bent gevlogen en laat hier een rapport opmaken (P.I.R. rapport). Zonder dit rapport is het niet mogelijk de schade te claimen bij je verzekeringsmaatschappij.
Mijn naam staat verkeerd gespeld, wat moet ik doen?
Je dient zo spoedig mogelijk contact op te nemen met onze afdeling Luchtvaart. Wij zullen bekijken of het noodzakelijk is om de naam aan te passen. Indien je naam is aangepast ontvang je een nieuw e-ticket.
Houdt er rekening mee dat er op e-tickets geen spaties en leestekens worden gebruikt. Heet je Hélène, dan staat er op je ticket: Helene.
Ontvang ik ook de e-tickets voor mijn (eventuele) binnenlandse vluchten?
De meeste binnenlandse vluchten worden verzorgd door onze lokale agent. Deze e-tickets ontvang je wanneer je op je bestemming bent van je reisbegeleider.
Wanneer ontvang ik mijn ticket?
Het e-ticket ontvang je ongeveer 10 dagen voor vertrek van je vlucht.
Wat gebeurt er als mijn vliegtuig met vertraging op Schiphol aankomt?
Djoser wordt niet geïnformeerd bij eventuele vertraging bij aankomst op Schiphol. Raad degene die je ophaalt van Schiphol aan de website of app van de luchthaven goed in de gaten te houden. Hierop staat de meest actuele informatie. Ook kunnen zij bellen naar de Schiphol-informatielijn: 0900-0141.
Wat is een e-ticket?
Een e-ticket is een elektronische bevestiging van je vluchten waarop je eerste voornaam volgens paspoort en je meisjesnaam vermeld staan. Ook geeft dit een duidelijk overzicht van het vluchtschema.
Welke achternaam dien ik, als getrouwde vrouw, op te geven bij boeking?
Belangrijk voor het vliegticket is, dat je naam op het ticket overeenkomt met datgene wat in je paspoort staat. Het betreft hier je achternaam, je eerste voorletter en je volledige eerste naam. Denk hierbij ook aan het volgende: geef niet de eerste voorletter van de roepnaam door als deze afwijkt van de eerste voornaam in je paspoort.
Indien in je paspoort eerst de meisjesnaam en dan e/v (echtgenoot van) of w/v (weduwe van) staat, dan dient de meisjesnaam bij boeking te worden opgegeven. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld Jansen e/v Markusse, dan is je meisjesnaam ‘Jansen’ en die hebben wij nodig voor je ticket. De meisjesnaam staat dikgedrukt in je paspoort en wordt altijd als eerste vermeld.