Veel gestelde vragen

Waarom moet ik een reisverzekering afsluiten?

Tijdens een vakantie wil je onbezorgd kunnen genieten. Hierbij hoort ook dat je weet dat je goed verzekerd bent. Bij VAB zijn de geneeskundige kosten altijd verzekerd. Heel belangrijk, want deze kosten kunnen in het buitenland erg oplopen en je mutualiteit dekt deze kosten veelal niet volledig. Ook voor buitengewone kosten en bij het inschakelen van de SOS alarmcentrale is een reisverzekering van groot belang. Zij dragen bijvoorbeeld zorg voor een repatriëring. Of als je een keertje niet op reis kan vertrekken, komt een annuleringsverzekering in heel wat gevallen tussen in de annuleringskosten.

Welke verzekering past het beste bij mij?

Op onze website vind je een uitgebreide beschrijving van alle verzekeringen van VAB, die Djoser aanbiedt. Ga je vaker op reis, dan is het vaak gunstiger om een doorlopende reis-of annuleringsverzekering af te sluiten.  Heb je advies nodig bij het afsluiten van je verzekering, bel dan even met Djoser.  

Hoe sluit ik een verzekering af?

Belgische deelnemers kunnen na het afsluiten van een boeking gemakkelijk online een verzekering afsluiten via onze website doen. Klik hier voor een overzicht van alle verzekeringen die je bij Djoser kunt afsluiten.

U neem contact met ons kantoor in Gent op nr 09/223.00.69 of per mail info@djoser.be 

Wat gebeurt er als ik mijn reis moet annuleren?

Indien je door persoonlijke omstandigheden niet op reis kunt, dien je dit altijd schriftelijk bij ons te melden. Dit kan per aangetekende brief of per e-mail. In de brief of e-mail geef je aan welke reis en vertrekdatum je hebt geboekt en welke reizigers er moeten annuleren. Vermeld tevens je factuur- en reserveringsnummer. Je ontvangt dan van ons een annuleringsfactuur die je kan indienen bij je verzekeringsmaatschappij.

Welke annuleringsvoorwaarden hanteert Djoser?

De annuleringsvoorwaarden die Djoser, in overeenstemming met artikel 1, lid 4 van de ANVR-reisvoorwaarden hanteert, zijn als volgt:

De reiziger heeft het recht de geboekte reis per aangetekende brief te annuleren.
Per reiziger zijn hiervoor de volgende kosten verschuldigd:

bij annulering tot 56 dagen voor vertrek de aanbetaling 20% van de reissom; 
bij annulering van 56 tot 28 dagen voor vertrek 50% van de reissom; 
bij annulering van 28 tot 14 dagen voor vertrek 75% van de reissom; 
bij annulering vanaf 14 dagen voor vertrek de volledige reissom.

Een goede annuleringsverzekering dekt deze kosten in de meeste gevallen.

Je kunt de reis binnen 30 dagen na boeking en tot vier maanden voor vertrek omboeken naar een andere reis uit de brochure, hiervoor brengen we € 50,- administratiekosten per persoon in rekening. Als je je vlucht hebt gewijzigd dan is omboeken niet mogelijk.

Wanneer kan ik mijn reis annuleren?

Je kan een tussenkomst genieten in de annulerings- of wijzigingskosten voor ieder vervoer, verblijf of huur van de vakantiewoning met minstens 1 overnachting op het ogenblik er zich een geldige annulatiereden voordoet. 

Dit geldt ook indien je alleen zou moeten reizen omdat één van deze redenen voorkomt bij een reisgezel en deze daarom de reis moet annuleren. Deze reisgezel moet in dit geval ook een VAB-Annulatieverzekering hebben.

Enkele veelvoorkomende annulatieredenen:

  • ziekte, ongeval of overlijden 
  • ontslag van de verzekerde, zijn levensgezel of één van de ouders van een verzekerde student die de reis boekte 
  • intrekking van het reeds vastgelegde verlof van de verzekerde 
  • verplichte aanwezigheid van de verzekerde, voortvloeiend uit het afsluiten van een nieuw arbeidscontract (met minimum duurtijd van 3 maanden);
  • belangrijke stoffelijke schade aan de onroerende goederen van de verzekerde (overkomen binnen de 30 dagen voor vertrek);
  • verplichte aanwezigheid van de student voor een herexamen in de periode tussen de vertrekdatum en 30 dagen na terugkeerdatum van de reis;
  • sportieve of actieve vakantie (sport, ski, trekking,...): als de verzekerde ziek is of een ongeval heeft gehad die de fysieke conditie zodanig aantast(te) dat het onmogelijk is om aan voorafgeboekte activiteiten deel te nemen.
  • het overlijden van een familielid tot de 2e graad.
  • het overlijden binnen de 15 dagen voor vertrek of, in het geval van een hospitalisatie 5 dagen, van een alleenlevend familielid tot de 3e graad.
  • overlijden, ernstig ongeval of ziekte van één persoon die vooraf door u bij de verzekerde personen van de polis werd toegevoegd. 

Voor een volledig overzicht van de geldige annulatieredenen, klik hier (link naar pdf VAB bijstand Algemene voorwaarden)

Kan ik annuleren bij dreiging terrorisme of aanslag?

Terroristische aanslagen zijn volgens de VAB-voorwaarden geen reden voor annulatie, onderbreking of omboeken van een reis.

Ik ben ziek en wil naar huis, wat nu?

Een repatriëring kan enkel in overleg met de VAB-alarmcentrale. Organiseer niets op eigen initiatief, maar neem telefonisch contact op met VAB: +32 78 222 222 of +32 3 253 65 65.

Waar vind ik de polisvoorwaarden van de verzekeringen?

Onder het kopje “Downloads” op deze verzekeringspagina vind je van alle verzekeringen de voorwaarden. Heb je geen printer, dan kun je ze natuurlijk altijd bij ons aanvragen. Stuur een mailtje naar info@djoser.be of bel ons op 09/223.00.69. Het is heel belangrijk om voor de details van de verzekeringen deze voorwaarden te raadplegen.

Wat doe ik bij problemen in het buitenland?

Doet er zich tijdens de reis een probleem voor, dan kan de reisbegeleider je natuurlijk helpen bij het in contact brengen met de verzekering. Bij vragen kan je, als je een verzekering hebt afgesloten bij VAB, dag en nacht bellen met de hulplijn van VAB : +32 3 253 65 65

Wat is het nummer van de alarmcentrale?

Heb je bij VAB een reisverzekering afgesloten en je hebt de hulp nodig van de alarmcentrale, dan kun je bellen met +32 3 253 65 65. 

Hoe dien ik een schade in?

Schade moet je steeds onmiddellijk melden.  Klik hier om een schade aan je bagage te melden. Heb je schade die je bij VAB moet melden of heb je je reis moeten annuleren, dan kun je hier terecht. Natuurlijk kun je ons ook even bellen, dan sturen we je de formulieren toe.